.
О проекте
Нас блокируют. Что делать?

Зарегистрироваться | Войти через:

Политзеки | Свобода слова | Акции протеста | Украина
Читайте нас:
На основном сайте Граней: https://graniru.org/War/m.7711.html

новость У "Аль-Джазиры" отобрали лицензию на вещание в Иордании

08.08.2002
Реклама

Jordan Shuts Al-Jazeera TV Office Wed Aug 7, 3:44 PM ET AMMAN, Jordan (AP) - The government shut down the office of the Al-Jazeera satellite news channel Wednesday, accusing the station of provoking "sedition" by airing views critical of the kingdom's rulers. Information Minister Mohammad Affash Adwan said the license allowing the station to operate in Jordan and accreditation of Al-Jazeera's correspondents were revoked. The closure comes a day after Al-Jazeera aired a talk-show program in which a U.S.-based Palestinian university professor, Assad Abu-Khalil, rebuked Jordan's late King Hussein and his grandfather, King Abdullah I. Abu-Khalil accused Jordan of pro-Israeli stances even before it signed a peace treaty with Israel in 1994. He also claimed that Hussein, who died of cancer in 1999, had cooperated with the U.S. intelligence apparatus. The program, "Opposite Direction," has often stirred controversy in Arab capitals because of its liberal and critical approach to Arab politics and leadership. Al-Jazeera has run into problems with authorities in other Arab countries, including Saudi Arabia, Iraq and Bahrain. Unlike state-run media, the station often airs views of local opposition figures and their criticisms of the countries' rulers. Open criticism of ruling families is unusual in the Arab world. In Doha, Qatar, where the channel is based, Al-Jazzera news editor Saeed al-Shouri called the Jordanian action unjustified. "Our presenter didn't criticize Jordan. A guest on the program did, but he doesn't represent the channel," he told The Associated Press. "It is not the first time for an Arab country to act against us, but we objectively tackle hot issues of the Arab nation's interest and if they (the Arab governments) can't handle that, then it is their problem." Adwan said Al-Jazeera "continuously intends to harm Jordan and its national stands whether directly or indirectly." "This station has exceeded all professional and moral values in dealing with many national issues," he said in remarks carried by the official Petra news agency. He said the station had targeted Jordan "in a way which confirms that its main goal is to create disturbance ... and provoke sedition. Правительство Иордании закрыло канал "Аль-Джазира" Правительство Иордании в среду лишило катарский спутниковый телеканал "Аль-Джазира" лицензии на вещание в этой стране в связи с обвинением в подстрекательстве к неповиновению властям, сообщает Jerusalem Post. По словам министра информации Иордании Мохаммеда Аффаша Адвана (Mohammad Affash Adwan), правительство приняло решение отозвать лицензию телеканала и аннулировать аккредитацию в этой стране корреспондентов "Аль-Джазира". Это произошло на следующий день, после того как телеканал выпустил в эфир программу, в которой профессор расположенного в США палестинского университета Ассад абу-Халил (Assad Abu-Khalil) подверг жесткой критике политику бывшего короля Иордании Хуссейна и его деда - короля Абдуллу I (Abdullah I). Абу-Халил обвинил правительство Иордании в том, что оно занимает произраильскую позицию, причем, по его словам, Иордания заняла эту позицию еще до подписания мирного договора с Израилем в 1994 году. К тому же, он обвинил покойного короля Хуссейна в том, что тот якобы сотрудничал с американскими спецслужбами. В государственном новостном агентстве Petra, Адван прокомментировал решение о прекращении деятельности телеканала "Аль-Джазира" тем, что "освещая вопросы, связанные с политической жизнью Иордании, журналисты станции вышли за рамки допустимого с моральной и профессиональной точек зрения". "Материалы подавались с явным стремлением вызвать беспокойство среди граждан Иордании и спровоцировать акции неповиновения", - говорится в его заявлении для прессы. Во время антитеррористической операции в Афганистане именно канал "Аль-Джазира" первым демонстрировал видеообращения международного террориста Осамы бин Ладена и других лидеров организации "Аль-Каеда" и режима "Талибан".

08.08.2002

Фото и Видео

Реклама
Выбор читателей